Šta Vas interesuje?
Gas, gas
7. маја 2015.
1033 pregleda

Gas, gas

Hroničari su zabeležili da je prvi automobil u Beograd stigao aprila 1903.godine, železnicom iz češke fabrike „Tatra“. „Neselsdorf“ vredan čak 17.000 austrougarskih kruna kupio je ondašnji trgovac i rezervni oficir Boža Radulović.

Kroz grad se pronela vest da „Beogradom ide neka aždaja koja bljuje vatru“. Beograđani, iako radoznali, bežali su od automobila, koji je u to vreme za njih bio jednak čudu.

prvi-automobil-srbija

Prvi automobil u Beogradu, april 1903.godine

Zaječarci su prvo čudo od automobila videli tek devet godina kasnije kada je kroz varoš dvorskim autom proputovao tadašnji prestolonaslednik Aleksandar Karađorđević, koji se uputio u Bor na osvećenje nove crkve.

Uoči Velikog rata u gradu na Timoku bilo je nekoliko glomaznih, velikih i teških kamiona srpske vojske, da bi po završetku rata sa Solunskog fronta stiglo dvadesetak vojnih automobila „ford“ i „dodž“.

Milan Miljković, gradonačelnik Zaječara iz dvadesetih godina prošlog veka, čijom je zaslugom pošumnjena Kraljevica, sagrađena električna centrala i groblje, a grad komunalno uređen, bio je vlasnik jednog od prvih automobila u Zaječaru. Njegov „ford“ dopremljen je 1920.godine železnicom iz Beograda.

Poznati političar, ponikao na zaječarskom tlu, Đorđe Genčić, dovezao je svoja kola iz prestonice i njima obilazio porodično imanje u Velikom Izvoru i svoje rudnike u okolini.

Istoričar i hroničar Stevan Veljković , prikupljajući dokumentaciju za knjigu „Iz starog Zaječara“ došao je do podatka da je1930.godine na zaječarskoj kaldrmi bilo već tridesetak privatnih automobila, koji su u to vreme bili znak društevnog prestiža. Tako je statusni simbol industrijalca Milana Savića bio „austro-dajmler“, knjižara Sretena Dikovića „dodž“, bankara Vladimira Petkovića „super-bjuik“, župana Timočke oblasti „AEG“, timočkog vladike „pakard“…Zaječarci su se divili i “krajzleru“ Stevana Miloševića i „ševroletu“ gospođe Mileve, zvane „milionerka“.

zajecar-skver

Zaječar, centar grada

Kupovinu četvorotočkaša, i to uglavnom polovnog, sebi su mogli da priušte i imućniji pripadnici „srednje klase“, ali zbog cene i loših puteva, između dva svetska rata nije bilo mnogo automobila u gradu.

U ratnom vihoru uništeni su gotovo svi predratni „lepotani“ a ostale su prisvojili Nemci, tako da su se zaječarskim sokacima po oslobođenju vozila samo vojna vozila, ostala nakon što su se okupatori povukli.

Privatnih automobila skoro da nije ni bilo do 1960.godine. Ponosni vlasnici su neke od njih sačuvali.

Poslednjih godina Zaječar je na trasi „Karavana oldtajmera“ koji prolazi kroz Srbiju, tako da ljubitelji četvorotočkaša mogu da vide modeli stare više decenija, najpoznatijih svetskih marki: ”opel”, “kadilak”, “jaguar”,  “rover”, ”mercedes”, ”pontiak”, MG…

Prošle godine je najstariji među njima bio  „ford“ iz 1928.godine.

karavan-oldtajmera

Karavan oldtajmera, Zaječar 2014.

IZVOR FOTOGRAFIJA: oldtajmeri.rs

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail

Vaš najbolji prijatelj je:

Vidi rezultate ankete

Loading ... Loading ...